Ticarette Sürdürülebilirlik
1.5.2024
Norma Standart, Norma Sert, Rostest Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Sabri AKTEN
Hemen her olguda olduğu gibi ticarette de iki yönlü bir etkileşimden bahsedilebilir. Satıcı ile alıcı arasındaki bu etkileşimin mecburiyet, ihtiyaç gibi boyutları vardır.
Günümüzde teknolojinin ilerlemesi ile birlikte üretim artmış, bilgi ve teknolojilerin gelişmesiyle de artan ürünlerin tüketicilere pazarlanmasını ve satışını kolaylaştırmıştır.
Rekabetin giderek arttığı, işletmelerin ticari anlamda ayakta kalması ve sürdürülebilir ekonomik politikalar geliştirebilmesi için yeni müşteriler kazanma çabalarından daha çok mevcut müşterilerini elde tutmaları gerekmektedir. Bu da sürdürülebilir müşteri memnuniyeti ile sağlanabilir.
Bu bağlamda, sürdürülebilirlik kavramını ve bu kavramın boyutları ve sürdürülebilir gelişme incelenmiştir. Çevresel, ekonomik ve sosyal boyutlara sahip olan sürdürülebilirlik, bugünkü nesillerin ihtiyaçlarını karşılarken gelecekte nesillerin kendi ihtiyaçlarını karşılama yeteneğini de ellerinden almamaktır. Çalışmanın elektronik ticaret ile ilgili bölümünde ise elektronik ticaret kavram olarak değerlendirildikten sonra çalışmanın esasını oluşturan elektronik ticaretin sürdürülebilirliği ele alınarak çevresel, ekonomik ve sosyal boyutlarda sürdürülebilirlik incelenmiştir. Araştırmanın uygulama bölümünde ise İnternet kullanıcıları açısından algılanan elektronik ticaretin sürdürülebilirliği ampirik bir çalışmayla değerlendirilmiştir. Çalışmada elde edilen bulgular ışığında elektronik ticaret ile uğraşan işletmelerin uzun vadeli çalışmalarını sürdürebilmeleri için çevresel ve sosyal faktörlere önem vermeleri gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
İşletmenin temel amacı çoğu zaman kârlılık olarak görülse de günümüz dünyasında firmaların özellikle önem vermeleri yapılması gereken konu sürdürebilir kârlılık ve büyüme olmalıdır. Sadece satışa ve kısa dönem kârlılığa bakan içlerinde uzun dönem kalıcı olmaları mümkün değildir.
Genel olarak sürdürülebilir uluslararası ticaret ve üretimin özellikleri, bireysel olgunlaşma, bütünleşme ve ülkeler arasındaki işbirliği sayesinde ülke ekonomileri birlikte daha kilitli hale geliyor. Ülkeler kendi sınırı içinde veya dışında üretim yapmakta ve ürettikleri hizmetleri ihracat yoluyla satarak istihdamı artışa, ülkenin kalkınmasında katkı sağlamaktadır.