Neden E –Ticaret? E-Ticaretin Sektöre Getirdiği Kolaylıklar ve Rekabet Yönetimi Nasıl Olmalıdır?

22.7.2021 Granada Electric, Elektrik Dünyası Dergisi, Tufan Bulut

E-ticaret her şeyden önce çağımızın bir gereksinimi. Yakın zamanda yaşadığımız pandemi e-ticaretin önemini ve gereksinimini bir kez daha kanıtlamış oldu. Bu dönemde sektörde birçok meslektaşımız maalesef ayakta kalmayı başaramadı. Bu sıkıntılı süreci atlatanlar da derhal e-ticaret sayfası hazırlamaya koyuldular..

E-ticaret uzağı yakın, zoru kolay yapmanın yanı sıra birçok sıkıntıyı ve rekabeti de peşi sıra getirdi. Sektörde servis ağları olan ve ülkemizin en ücra köşesine kadar gidip meslektaşlarımıza hizmet vermeye çalışan birçok bayii ve tedarikçi e-ticaret sayesinde artık kolaylıkla meslektaşlarına ve son kullanıcılara  ulaşabilir hale geldi. Tabi ki her yenilik yanı sıra sorunları da beraberinde getirmeye başladı. Çok yakın bir zamana kadar üretici ve ithalatçı firmaların, gerek distribütörlük gerekse bayilik sistemi e-ticaret ile birlikte büyük ölçüde sekteye uğramıştır. Çok yakın bir gelecekte bayiliklerin artık söz konusu olmayacağını düşünüyorum. Çünkü ithalatçı firmalar artık lansman sayfalarında distribütör veya bayilerini düşünmeden fiyatlar paylaşabiliyor ve sayfalarından da toptan ve perakende, meslektaşlarına hatta son kullanıcılara dahi ayrım yapmadan satış yapabiliyorlar. Takdir edersiniz ki bu yanlış uygulamalar tedarik zinciri ile uğraşan bir çok meslektaşımızı sıkıntılı süreçlere maruz bırakıyor. Bu da sektörde krize yol açıyor.

E-Ticaret yapan meslektaşlarımız kendi firmalarına ait distribütörlük yada bayiliklerinin yanı sıra piyasasın fiyat ve tedarik gereksinimi haksız rekabetlere girmeden bilinçli olarak güncellemek durumundadır. Piyasanın ana bayilerin fiyatlarının altında sadece parti mal diye tabir edilen sayfalarında e-ticaret ile satış yapan meslektaşlarımız sadece gününü kurtaracaktır. Çünkü ürünün ne serisi nede devamı olmadığından ürünün değerini fiyatını tabiri caizse öldürerek hem üretici hemde bayilere zarar vermektedirler.

Kısacası e-ticaret yapan meslektaşlarımız ve kendi sayfalarında lansman ürünlerini yayınlayan fiyatlandırıp e-ticaret yapan üretici veya ithalatçı firmalarımızın koordineli, birbirlerini  destekleyecek şekilde çalışmak durumundadırlar. Aksi halde her iki tarafında zarar göreceğine inanıyorum. Bence İthalatçı firmalar e-ticaret yapmamalıdır. Netice itibari ile e-ticaret yapan bayisi de olsa kendi ithal ettiği ürünlerinin satılacağının idraki içerisinde olmalıdırlar.

Üretici veya ithalatçı firmalar e-ticaret yapan bayilerin satış cirolarını yükseltmeleri için sayfalarında liste fiyatları ile ürünlerini yayınlayabilirler. Buda e-ticaret yapan bayilerinin satışlarını cirolarını yükseltecektir. E-ticaret yapan bayiler yada distribütörler ise servis ağlarıyla tedarik zincirini oluşturan diğer bayilerin satış fiyatlarını korumak kollamak ve koordineli olmasa da bilinçli güncellemeler yaparak haksız rekabetin önüne geçebilirler.

Firma olarak ithalatını ve üretimini üstlendiğimiz ürünlerin tedarik zinciri veya bayilerimizin rekabet yaşamaması için e-ticaret yaptığımız hiçbir sayfada lansmanını dahi yapmadık. Netice de firmamıza güvenip ana bayilik alan tedarik zincirini oluşturan meslektaşlarımız ithal ettiğimiz ve ürettiğimiz ürünleri tanıtıyor ve satış fiyatlarını organize ediyor reklamını üstleniyor. Elbette bizde ana bayi ve tedarik zincirini korumak kollamak rekabetlere karşı savunmasını güçlendirmek zorunda olduğumuzun bilinci ile çalışmaktayız. Bizim de çalıştığımız üretici ve ithalatçı firmalar aynı bilinçle e-ticaret yapan firmalara destek olmaları gerektiğinin bilincinde olmalıdırlar. Gün geçtikçe bu bilincin pekiştiğini görmekten sektörüm ve meslektaşlarım adına gurur duymaktayım.

Tabi ki son birkaç yıl içerisinde gözlemlerinde artık e-ticaretin yavaş ta olsa oturduğunu görebiliyorum. Sektörün bu konuda bilinçlenmesi şahsım ve elektroekspres ailesi olarak bizi mutlu ediyor.