Covid-19 Salgının Üretime Etkileri
15.1.2021
Tüm dünyayı etkisi altına alan Covid-19 salgını, herkesin üzerinde başta sağlık olmak üzere, psikolojik, ekonomik ve sosyal etkileri olmuştur. Yaşadığımız bu süreç neredeyse bir yıla yakındır üzerimizde etkisi sürüyor. Bu bir yıl içerisinde herkesin tüketim davranışları değişti. Tüketim davranışları, her zaman, her an gözlerimizin önünde yorumlanıyor ve sürekli gündem halindeydi. Fakat üretim üzerindeki etkileri de yok sayılamayacak kadar etkiliydi. Bu süreçte yaşanılan ekonomik sıkıntıların birçoğunu, sektörümüzde olan her firma hissetmiştir. Özellikle bizim gibi üreticiler üzerinde etkisi çok oldu. Sınır kapıları kapatıldı, bazı ülkelerde Pandemi sürecinden dolayı fabrikalar, firmalar kapatılmak zorunda kaldı ve işlerimiz durgunlaştı. Bu süreçte daha dayanıklı olan ve işini gerçekten düzgün ilerletenler zarar görmeden normal bir süreç gibi atlatabildi. Maalesef bu süreci atlatamayan firmalarda oldu, üzücü bir şekilde…
Bu tüm dünyayı etkilemiş olan süreç aslında tüm herkese eşit davranmış durumdadır. Peki, neden bazı firmalar bu sürece dayanamadı? Farklı bir açıdan; kendi yorumum olarak, bu süreci atlatamamış olan ve işlerine son vermek durumunda kalan firmalar işlerinin bazı adımlarında hatalar yaptılar. Bence bu durumun büyük nedeni üreticilerin kendilerinin değerlerinin farkında olmamalarından dolayı… Biz üreticiler olarak, kendi üretmiş olduğumuz ürünün kıymetli olduğunun farkında olmalıyız. Sektörümüzde satış odaklı olan firmalara ve kişilere gereğinden fazla ihtiyaç duyuluyor ve bu durumda satışçılar açısından avantajlı bir hale geliyor. Örnek olarak çok kısa açıklamak gerekirse hemen iki firmayı karşılaştırıp fiyat ve ödeme şekillerini kıyaslayabiliyor. Bu durumda da bazı üreticiler sırf gün kurtarmak adına maliyetine veya zararına bile mal satabiliyorlar. Fakat pandemi ile beraber bu durum bir nebze de olsa değiştiğini ve eminim ki biz üreticilerin artık daha dikkatli olması gerektiğini gösterdi. Çünkü üretime ara verilince, stoklarda, piyasa da ürün kalmayınca, satışın olmasının pek bir önemi olmuyormuş. Ne kadar iyi bir satıcı kişi ya da firma olsa dahi elinde olmayan bir şeyi satamaz.
Pandeminin ağır etkisi geçtiği bir sıra da hızlı bir şekilde üretimler başladı, sınırlar ve kapılar açıldı, çok hızlı bir şekilde üretim hızlandı. Fakat bunlar elimizde bulunan hammadde stokları ile yapıldı. Bir süre sonra hammadde fiyatlarında ciddi bir artış görüldü. Bu noktada nakit satış yapmış olan finans durumunu düzgün yöneten firmalar tekrardan hammadde alabildi veya daha az etkilendi. Biliyoruz ki hammadde alımları çoğunlukla nakit, bazen çok kısa vadelerle olabiliyor. Bu yaşanılan süreçte de tekrardan üretimin ne kadar önemli olduğunu bir kez daha anlamış olduk.
Biz, 27 yıllık üretim tecrübesine sahip Özen Klemens ailesi olarak bu pandemi sürecinde, 2020 yılı içerisinde, üretimimizi durdurmadan hatta bu kriz ortamını avantaja çevirip satış ağırlıklı olacak HT Electric olarak bir marka ve firma kurduk. Bu krizi, fırsata çevirip bu ortam içerisinde 2020 yılını hedeflediğimiz hedefler doğrultusunda bir adım önde kapattık. 2021 yılı için yapmış olduğumuz hedefler doğrultusunda üretimimizi geliştirip daha çok katma değerli ürünler üretip, hali hazırda olan ihracatımızı elimizde tutup üzerine yeni ülkeler eklemek istiyoruz.
Geride bıraktığımız 2020 yılı pek güzel etkileri olmadı. Umuyorum ki 2021 yılı herkes için daha sağlıklı, daha mutlu, herkesin sevdikleriyle beraber geçireceği bir yıl olur…