Haşim İnci: ‘Trafo Aksesuar Odaklı Çalışan Firmamız, Kalite ve Zamanında Teslimat Ana Prensipleri İle Çalışmaktadır’
5.12.2023
30 yılı aşkın tecrübe ile kurulan ve trafo sektörünün ihtiyaçlarına yönelik aksesuarlar üreten İNC Transformatör aksesuarlarının kurucusu Haşim İnci ile üretimlerini, sektörü ve İNC’nin ileriye dönük hedeflerini konuştuk.
Kısaca firmanızı tanıyabilir miyiz?
İNC bizim tescilli markamız. İnci’nin kısaltması. Firmamızı 2021 yılında kurduk fakat sektördeki deneyimimiz çok eskiye dayanıyor. Ben 1989 yılında sektöre adım attığımda çalıştığım firma şu an sektörün lider firmalarından birisi. Bu Firmada 19 yıl boyunca tasarımcı olarak hizmet verdim. Daha sonra farklı firmalarda da hizmet verdikten sonra İNC’yi kurmaya karar verdik ve 2021 yılında İNC’yi kurduk. İNC Transformatör Aksesuarları AŞ. 30 yılı aşkın sektör tecrübesine sahip Haşim İnci Tarafından kurulmuştur ve Pendik-Istanbul’daki 2300 metrekare işletmesinde Trafo sektörüne aksesuar üretimi yapmaktadır. Trafo aksesuar odaklı çalışan firmamız, kalite ve zamanında teslimat ana prensipleri ile çalışmaktadır. Üretim prosesimiz de hammadde girişinden ürün çıkışına kadar tüm süreçler izlenebilir kalite sistemine tabidir. İNC Transformatör A.Ş. ISO 9001-2015 belgesine sahiptir.
İNC neler üretiyor, ürün yelpazesinde neler var ve hangi sektörlere hitap ediyor?
Biz İNC’yi bir transformatör aksesuar sanayi olarak tanımlıyoruz. Firmamızın ürün yelpazesinin amiral gemisi kademe değiştirme şalterleri. Ana üretimimiz kademe değiştirme şalterleri. Onun dışında trafolarda kullanılan yağ seviyesi göstergeleri, basınç emniyet valfleri, termometreler, bushingler, nem alıcı kapları, hermetik röleler, tekerlekler, yağ boşaltma tıkaçları termometre cepleri gibi trafoların üretiminde kullanılan yardımcı malzemelerin üretiminin tamamını yapıyoruz. Sektörde yeni olduğumuz için geliştirmekte olduğumuz yeni ürünlerimizde var. Yeni ürünlerimizde hayata geçtiği zaman trafo sektörü için tam anlamıyla bir market haline geleceğiz.
Sizin ürünlerinizin sektördeki benzerlerinden farklı yönleri neler?
Benim sektörde işe başladığımda çalıştığım firma sektörün lider firmasıydı ve hala da öyle. Dünya üzerinde bir markadır. Markanın ürettiği ürünlerin birçoğunun altında bizim emeğimiz vardır. Sektörü ve ürünleri çok iyi bilen bir ekibiz. Her sektörde olduğu gibi bizim sektörümüzde üretim yapan çok sayıda firma var ve bu firmaların birçoğu birbirlerini taklit ederler. Bizim farkımız biz kendi ürünlerimizi tasarlar geliştirir ve üretiriz. Ürettiğimiz her ürün bize has özellikler taşır. Bizim ürünler dışardan bakıldığında bize ait olduğunu hemen fark ettirir.
İhracatınız var mı, hangi ülkelere ihracat yapıyorsunuz?
Şu anda bizim ürettiğimiz ürünlerin %85’i ihraç oluyor. Ağırlıklı olarak Kazakistan, ve Özbekistan’a ihracatımız var. Bu iki ülke dışında İran, Fas, Tunus ve Cezayir gibi ülkelerde de müşterilerimiz var. Dubai’de ve Irak’ta da kontaklarımız var. Başlangıç aşamasında bu ülkelere ihracat yapıyor olmak bize yeterli geliyor.
Ürünlerle ilgili müşterilerden nasıl geri dönüşler aldınız?
Sektörde yeni olmanın getirdiği birtakım sıkıntılar yaşadık. Hatalarda yaptık fakat bu hataları hızlıca analiz edip gerekli düzeltmeleri yaparak ürünlerimizi daha ileri seviyelere taşımayı başardık.
2023 yılı firmanız açısından nasıl geçti, 2024 yılından beklentileriniz neler?
Biz 2023 yılını iyi geçirdik. Pandemi döneminin bitmesiyle sektörde bir hareketlenme başladı. Fakat biz henüz kuruluşumuzu tamamlayamadığımız için pazardaki, özellikle yerli piyasadaki payımızı alabilmiş değiliz. 2024 yılında bizim hedefimiz ihracat ve iç piyasadaki konumumuzu dengelemek. İhracatı azaltmak için değil yerli piyasadaki satışlarımızı çoğaltmak için çalışıyoruz. 2024 yılı için hedefimiz bu. İhracat kadar iç piyasaya satış yapmak. Yılbaşına kadar özellikle iç piyasanın talep ettiği ürünler ve kalite standartları var ve bunlar üzerine çalışıyoruz. İç piyasadaki pazar payımızı genişletmek, makina yatırımlarımızı tamamlayıp yeni geliştirdiğimiz ürünleri müşterilerimizle buluşturmak hedeflerimiz arasında.
Üretim tesisiniz ile ilgili neler söylemek istersiniz?
İçinde bulunduğumuz tesis eskiden bir ilaç fabrikasıymış. 2300 metrekare ve tamamı kapalı alan. Burası eskiden bir ilaç fabrikası olduğu için güzel tertiplenmiş bir alan. Bizde bu alanı aldığımız iş terbiyesi ve geçmişte yönettiğimiz firmalardan öğrendiklerimiz ışığında en iyi şekilde kullanmaya çalışıyoruz. Bunların hepsi zamanla ve imkanla alakalı. 230 metrekare bir alanda çalışmaya başladık ama kuruluşumuzun 10.ayında ihracat yapmaya başladık. Burda bulunan her ürün her parça bir kalıp ve bu kalıpların maliyeti çok yüksek. Maddi olarak iyi durumda bile olsanız zamana, sürece ihtiyacınız var. Sektördeki rakiplerimizden Delta elektriğin bu süreçte bize katkıları oldu. Bu kadar kısa sürede satış yapmaya başlamamızda rakibimiz aynı zamanda komşumuz olan Delta elektrik firması ve çok değerli sahibi dostum Yavuz bey bize eksik olan kalıplarımız için kendi kalıplarını kullandırarak ciddi bir destek vermiştir. Buradan Yavuz bey ve Delta Elektrik firmasına teşekkürlerimi bildiriyorum. Daha sonra biz kendi kalıplarımızı tamamladık ve özgün imalatlarımıza hız verdik.
Bugün 22 kişilik kadromuzla geniş bir üretim gamında trafo imalat sektörüne hizmet vermekteyiz.
Yurt dışı ile karşılaştırdığınızda içinde bulunduğunuz sektörün Türkiye’deki durumu nasıl?
Türkiye dünyada trafo aksesuarı bir ciddi bir üretici konumundadır. Çalışmaya ilk başladığım firma Türkiye’de marketing şeklinde aksesuar üreten ilk firmaydı. Orda bu mantığı bizim ekibimiz ortaya çıkardı. Müşterilerimiz Trafo için ihtiyaç duyulan tüm ürünleri bizden alsın, başka bir yerden bunu temin etmesine gerek kalmasın mantığıyla çalıştık. Biz bunu geliştirdikten sonra bu tekelleşti. Türkiye’de bu ürünleri üreten vardı fakat biz bu ekolü geliştirdikten sonra müşteri bu ürünleri bizden temin etmeye başladı. Daha sonra başka üreticiler bunun bir yöntem olduğuna kanaat getirdiler ve ürün çerçevelerini genişletip aynı hizmeti vermeye çalıştılar. Bugün Türkiye’de en az 4 firma marketing sistemiyle çalışıyorlar. Şu bir gerçek Çin ve Hindistan’ı bir kenara koyduğumuzda dünyada ürün gamı en gelişmiş ülke Türkiye. Trafo üretimi açısından da aynı değerlendirmeyi yapabiliriz. Bütün dünyaya trafo üretiyoruz. Aslında bu trafo üretimini destekleyen bizleriz. Çünkü Türkiye’de bu yan sanayi geliştiği için trafo üretmek kolaylaştı. Daha önce bu sektörde yan sanayi kavramı yoktu her şey bir tesis altında üretiliyordu. Trafo üretiminin gelişmesinin en büyük sebebi yan sanayisinin gelişmesi ve çeşitli olması. İnsanlar alternatifli tedarikçi istiyor ve buda trafo üretimini kolaylaştırıyor.