Stratejik Planlama
15.6.2024
Norma Standart, Norma Sert, Rostest Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Sabri AKTEN
Günümüz rekabetçi piyasalarında örgütsel amaçlara ulaşmada stratejik planlama çok önemli bir yer edinmiştir. Stratejik planlama, işletmenin bugünü ile gelecekte olmak istediği yer arasındaki yolu tarif etmekle birlikte; örgütün ne olduğunu nerede olduğunu ortaya koyan, uzun vadeli ve geleceğe dönük bir bakış açısı taşır.
Sürekli değişen, gelişen, yenilenen piyasalarda, kısa vadeli planlar yetersiz kalmakta, işletmeyi ileri götüremez hale gelmektedir. Bu nedenle bu planlar yerini, daha uzun zaman dilimini kapsayan stratejik planlamaya bırakmıştır.
Stratejik planlama, çalışanların ortak bir hedefe odaklanmasını sağlar. Planlama yapmak, enerjinin ve potansiyelin dağılmadan belirlenmesini sağlayacağı gibi stratejik hedeflere yönlendirilmesi iş ortamı içerisinde düzenli akışı artıracaktır.
Her şirketin hangi yöne doğru gittiğini bilmek, değişime hazırlanmak, güçlü ve uyumlu bir ekip oluşturmak için stratejik bir plana ihtiyacı vardır.
İşletmenizin kim olduğunu tanımlar ve hedeflerinizi başarmak için adımları size sıralar. Beklenmedik olaylar meydana geldiğinde, stratejik bir plan işletmenizin ayakta kalmasına ve yeni fırsatlar bulmasına yardımcı olurken aynı zamanda değerlerinize ve misyonunuza sadık kalmayı sağlar.
Aslında birçok şirket pandemi döneminde stratejik planlamanın faydalarını gördü. Sağlam bir plana sahip olanlar genellikle kesintilerle başa çıkmada daha dirençli ve hatta yeni fırsatları bile değerlendirdiler.
İşletmeler, kısa dönemli getirileri ile uzun dönemli stratejik konumlanmaları arasında bir dengeye ihtiyaç duyarlar. Bu doğrultuda, belirli ölçütler olmadan ve ölçüm yapmadan uzun dönemli stratejik hedeflere ulaşmak zordur. Neticede, stratejik değerlendirme ve kontrol sistemleri, işletmeler için stratejik eylemlerin ne denli hedefe ulaştığını gösteren hayli geniş ve detaylı bir perspektif sunmaktadır.