Pazarlamada İnovasyon
16.12.2022
Yurttaş Holding Yönetim Kurulu Başkanı Evren Yurttaş
İnovasyon, genel olarak dilimize yenilik olarak çevrilse de tam olarak karşılığı bu değildir. Bir Ar-Ge mühendisi olarak “İnovasyon” bana göre Türkçe’de kolaylama olarak karşılık bulmuştur.
Kolaylama dediğimizde aklımıza tüm iş ve hizmet alanları gelebilir; mesela tekerleğin icadından önceki taşıma sistemlerini hayal edelim, bir cismin köşelerinin yok edilmesi ile başlayan süreç havacılığın bile temel taşı…
Pazarlama da inovasyonun en gerekli olduğu alanlardan biri olarak karşımıza çıkıyor; şöyleki, aynı hizmet ya da malzemeyi farklı yöntemler kullanarak tanıtmaya çalışan iki firma ya da aynı firmanın iki çalışanı bile, çok farklı sonuçlar elde edebiliyor.
İnovatif ürünlerin birçoğu olması gereken tarihten çok daha önce üretildiği için çöpe gittiği gibi, doğru zamanda üretilmiş ürünlerin servis ediliş şekli de tutundurma açısından ciddi sorunlar yaşayıp zarar edebilmektedir.
Pazarlama ve inovasyon kelimeleri bir ürün ya da hizmetin sunumu açısından bir araya geldikleri zaman sonuç olduğundan çok daha verimli hale gelebilmektedir. Bu konuda benimde bireysel olarak yaşadığım birkaç örnek bulunmakta:
İlk örneğim güvenlik sektöründen; malum, ürettiğimiz aşırı gerilim sönümleyicileri bundan 10 sene öncesine kadar pazarlamak çok ta kolay değildi. Hele bunu güvenlik ürünleri satan firmaların yapması, kurulumunu yaptıkları teknolojilerin şebeke kaynaklı arızalanması durumunda kendileri açısından maddi olarak bir zarara sebep olmadığı için, son kullanıcıya anlatmak istemeleri bile zaman kaybı olarak nitelendirilebilirdi.
Henüz ihtiyaç olarak tanımlanmamış teknolojilerin pazarlanması için yapılan zaman yatırımı en büyük gider kalemi olarak görülebilir. Ama hazır pazarlarda yapılacak ufak dokunuşlar, negatif görünen havayı bir anda pozitife çevirebiliyor.
Güvenlik sektöründe yüzlerce bayisi olan distribütörümüz, projelerinde aşırı gerilim sönümleyici kullanan bayilerine +1 yıl garanti vermeye başladı ve piyasada neticesini gözlemlemek istedi.
Netice inanılmazdı…
Distribütör firma aynı markalı ürünleri satarken bile, güvenlik firmalarının tercihi olmaya başlamıştı. Bayileri tarafında ise, teklif istenilen yerlerde aynı marka aynı proje işlerde %5-10 seviyelerinde daha karlı satılmaya başlanmıştı. Tabi distribütör aşırı gerilim sönümleyici satışından da ayrıca kar elde edebiliyordu.
Projenin karlılığı yıl sonunda masaya yatırıldığında manzara daha da ilginç bir hal almıştı:
1-Mevcut bayiliklerin korunarak rakibe kaptırılmaması,
2-Bayilerin daha karlı satış yapmalarının sağlanması ile güçlü bayi oluşumuna destek ve sadık bayi oluşumu,
3-Aşırı gerilim sönümleyici satışı ile ek kazanç sağlanması,
4-Şebeke kaynaklı arıza yaşanmadığı için teknik servis yükünün azalması ve cihaz arızası yaşamayan mutlu müşteri politikasına destek sağlanmıştı.
Tüm bu artı sonuçlar, basit bir yılın garanti süresine eklenmesi ile sağlanmıştı.
Dünyada satış değil de tedariğin sorun olduğu mevcut durum bu şekilde devam ederse, ne üretirsen satılacak bir tablo ile karşılaşmamız çok uzak olmasa da, inovatif fikirlerin pazarlamada her zaman ihtiyaç olacağı unutulmamalıdır.