Sacit Gündüz: ‘Uluslararası Standartlara Uygun Üretim Türkiye’yi Dünya Aydınlatma Sektörünün Önemli Oyuncalarından Birisi Haline Getirebilir’
11.3.2022
Ledvance Türkiye'nin CEO'su Sacit Gündüz
50'den fazla ülkede ofisi, 140'dan fazla ülkede faaliyetleri olan ve dünyanın en önemli aydınlatma üreticilerinden birisi olan Ledvance Türkiye'nin CEO'su Sacit Gündüz ile Ledvance'i, üretimlerini ve ülkemiz aydınlatma sektörünü konuştuk.
Sacit bey söyleşimize kısaca sizi tanıyarak başlayabilir miyiz?
42 yaşındayım. Ortadoğu Teknik Üniversitesi Elektrik Elektronik Mühendisliği Bölümü mezunuyum.2002 yılında iş hayatına atıldım. Tüketici elektroniği konusunda üretim yapan çok büyük bir firmanın Ar-Ge bölümünde çalışmaya başladım. 5 yıllık bir Ar-Ge deneyiminden sonra karakterimin satış alanında çalışmaya daha yatkın olduğunu fark edip iş değişikliği kararı aldım ve yarı iletken malzeme satışı yapan çok uluslu bir firmada satış mühendisi olarak çalışmaya başladım. 2 yıllık bir satış deneyiminin ardından Osram’dan gelen bir teklifle birlikte 2010 yılının Ocak ayından itibaren kariyerime Osram’da Satış Müdürü olarak devam ettim. 12 yıllık süre içerisinde farklı satış kanallarında çalıştıktan sonra 1 Ocak 2022 tarihi itibariyle Ledvance Türkiye CEO’su olarak atandım.
Osram ve Ledvance hakkında bilgi verebilir misiniz?
Ledvance, 2016 yılında Osram’ın genel aydınlatma iş kolunun ayrılması sonucu kurulmuş bir firmadır. Sonrasında Çin’in en büyük LED üreticilerinden birisi olan MLS tarafından satın alınmıştır. 50’den fazla ülkede ofisi, 140’tan fazla ülkede faaliyetleri olan firma, aydınlatma pazarında yaygın bir dağıtım ağına sahiptir. 100 yılı aşkın bir süredir aydınlatma pazarındaki tecrübesi ve deneyimli kadrosuyla pazarın lider firmalarından bir tanesi olmaya devam etmektedir.
Ürün yelpazeniz ve ürünlerin kullanım alanlarından bahseder misiniz?
Ledvance’nin ürün yelpazesi oldukça geniş. Genel aydınlatma alanında, geleneksel aydınlatma ürünlerinin yanında, hem profesyonel kullanıcılara hem de son tüketiciye yönelik LED armatürleri, LED lambaları, akıllı ev ve bina çözümlerini pazara sunmaktadır.
Peki Ledvance’nin Türkiye ve globaldeki hedefleri nelerdir?
Aydınlatma pazarının tüm ihtiyaçlarına cevap verebilen çözüm sağlayıcı bir firma olmak ve lamba pazarındaki başarımızı LED armatür pazarında da yakalamak istiyoruz. Son 5 yıl içerisinde elde etmiş olduğumuz kazanımlar, bu noktaya çok yakın olduğumuzu gösteriyor. Türkiye’deki hedefimiz de LED armatür alanındaki pazar payımızı hızlı bir şekilde arttırmak. Bunu da yerli üretim ile sağlamayı düşünüyoruz. Türkiye’de üretilen ürün çeşitliliğimiz, pazarın ihtiyaçları doğrultusunda hızlı bir şekilde artmaya devam ediyor.
Ledvance’nin Türkiye ve dünyadaki yatırımları ile ilgili neler söylemek istersiniz?
Ledvance oldukça dinamik bir firma ve dünyanın farklı ülkelerinde üretim yapıyor. Son dönemde merkezi üretimden çok yerel üretime ağırlık veren bir firma haline geldik. Her ülkenin, her bölgenin, her pazarın kendi dinamiklerine uygun ürünleri üretmek birinci önceliğimiz. Bu anlamda 2 yıl önce Türkiye’de yerli üretim projemizi devreye aldık. Birkaç ürünle başlayan üretimimiz büyüyerek ve ürün çeşitliliği artarak devam ediyor. Şu anda LED Lamba, 60x60 panel, projektör, downlight ve etanj armatür gibi birçok ana ürünü Türkiye’de üretmeye başladık.
Peki Ledvance’yi piyasadaki benzer üretici firmalardan ayıran özellikleri neler?
Ledvance olarak sloganımız “Aydınlatmayı yeniden tanımlamak”. Enerji maliyetlerini zirve yaptığı bir dönemde enerji verimliliği yüksek, çevreci ürünleri pazara sunmak birinci önceliğimiz. Bunun yanında, inovasyona çok önem veriyoruz. Akıllı ev ve bina çözümleri konusunda da önemli yatırımlarımız mevcut. Çok deneyimli bir kadromuz var. Pazarın ihtiyaçlarını analiz etmek ve doğru ürünleri, doğru zamanda pazara sunmak konusundan oldukça hızlı ve kabiliyetliyiz.
Aydınlatma sektörünü yakından bilen birisi olarak sizden şunu öğrenmek istiyorum. Türkiye sizce LED’e geçişi tam anlamıyla tamamladı mı? Avrupa ile karşılaştırdığınızda ülkemizi bu konuda nasıl konumlandırıyor sunuz?
Türkiye, LED teknolojilere geçiş konusunda Avrupa ülkeleri ile karşılaştırdığınızda bir miktar geride. Ancak Avrupa regülasyonlarını da birebir takip ediyoruz. Bu bağlamda enerji verimliliği yasalarının yürürlüğe girmesiyle birlikte süreç hızlanıyor. Yükselen enerji maliyetleri de bu geçişin ivmelenmesinde önemli rol oynayacaktır.
Kısa ve uzun vadedeki hedefleriniz neler?
Kısa vadede geleneksel ürünlerden LED ürünlere geçişi tamamlamak istiyoruz. Uzun vadede ise globalde LED armatür pazarında lider bir firma haline gelip pazarın tüm ihtiyaçlarına çözüm üretebilen bir firma olmak istiyoruz.
Aydınlatma sektörünün sorunları ile ilgili neler söylemek istersiniz?
Sektörün sağlıklı büyüyebilmesi için kalite standartlarımızın gelişmesi öncelikli ihtiyaçtır. Ledvance olarak yüksek kaliteyi uygun fiyatlara sunabilmeyi amaçlıyoruz. Uluslararası standartlara uymayan ürünler maalesef pazarın dengesini bozmaktadır. Beklentimiz, sektörün tüm oyuncularının, normlara uyması ve haksız rekabetin ortadan kalkmasıdır.
Son tüketiciyi bilinçlendirme noktasında neler yapıyorsunuz?
Profesyonel aydınlatma alanında son kullanıcılara direkt olarak gidiyor ve karar vericileri doğru ürünlere yönlendirme alanında çalışmalarımızı gerçekleştiriyoruz. Buna ek olarak düzenlemiş olduğumuz seminer ve eğitimlerle sektörü bilinçlendirmeye çalışıyoruz. Tüketici tarafında da bu bilinci oluşturmak önemli ancak bunun hukuki olarak da desteklenmesi, standart dışı ürünlerin ithal edilmesi ya da üretilmesinin engellenmesi gerekmektedir.
Son olarak eklemek istedikleriniz?
Her kriz beraberinde kendi fırsatını da doğurur. Şu anda globalde yaşanan hammadde fiyatlarındaki artış, nakliye fiyatlarının yükselişi, aydınlatma sektörü için önemli bir üretim bölgesi olan Çin’den yapılan ithalat maliyetlerini ciddi biçimde arttırmış durumda. Bu durum Türkiye için çok önemli bir fırsat. Çok güçlü yerli üreticilerimiz var. Uluslararası standartlara uygun üretim yapan firmaların sayısının artması ile Türkiye dünya aydınlatma pazarında önemli bir oyuncu olabilir.