Ahmet Yasin Vergili-Doğukan Tükenmez: 'Üretimimizin Yüzde 70'ini İhraç Etmeyi Hedefliyoruz'
3.4.2024
İki üretici firmanın bir araya gelmesi ile kurulan özellikle LED’li aydınlatma ürünleri üretimi ve pazarlaması konusunda sektörünün önde gelen firmalarından birisi olmayı başaran Demwon Elektrik’in kurucuları Ahmet Yasin Vergili ve Doğukan Tükenmez ile wondeks markalı LED’li aydınlatma ürünlerini ve sektörü konuştuk.
Merhaba, öncelikle Demwon Elektriği tanıyabilir miyiz?
Demwon Elektrik iki üretici firmanın bir araya gelmesiyle ortaya çıkan bir firma. Demwon Elektrik’i oluşturan firmalardan bir tanesi DM Elektronik ve Sedeks Elektronik. Bahsettiğim bu iki firmada sektörün bilinen ve tanınan firmaları. Birbirini çok yakından tanıyan bu iki firma ortak bir noktada buluşup Demwon Elektrik’i kuruyor.
Demwon Elektrik kurulduğunda üretim yapılıyor muydu?
Sedeks Elektronik ve DM Elektronik adı altında üretim yapan iki firmaydık. Daha sonra biz bir araya geldik. Türkiye’de üretim,ihracat ve pazarlamayı ayrı tutmayı amaçlayarak Demwon Elektrik adında bir firma kurduk. Şu an Türkiye’ye bu firma üzerinden pazarlama yapıyoruz.
WONDEKS GRUBU ne üretiyor?
Wondeks olarak Sensörlü armatürler üretiyoruz. Sensör bizim en önemli ürünlerimizden birisi çünkü sensörü biz kendimiz üretiyoruz. Ürettiğimiz sensörlerin tamamının dizaynı da bize ait. Üretimini gerçekleştirdiğimiz bu sensörleri sektördeki önde gelen başka aydınlatma firmalarına da satıyoruz. Bunun yanında 60x60 LED paneller, Şerit LED’ler, Etanjlar, Yüksek Tavan Armatürleri, Glop Armatürler ve LED Projektör gibi ürünleri de üretiyoruz. Kısacası ürün kataloğumuzda bulunan ürünlerin %90’ı bizim üretimimiz.
Ürettiğiniz bu ürünleri ihraç ediyor musunuz?
İhracatımız var ancak istediğimiz düzeyde değil. Şu anda toplam üretimimizin yüzde 15’ini ihraç ediyoruz ancak bu oranı uzun vadede de yüzde 70’lere çıkarmayı hedefliyoruz. İhracatımızı artırmak içinde hem yurtiçinde hemde yurtdışında düzenlenen fuarlara katılıyoruz. Geçtiğimiz yıl olduğu gibi bu yılda Nisan ayında Dubai’de düzenlenecek olan Middle East Energy Fuarı’na katılacağız. Bu fuarda özellikle Ortadoğu ülkelerinden gelen ziyaretçilerle temasa geçip bu bölgedeki ülkelere Wondeks markalı ürünlerimizi ihraç etmeyi hedefliyoruz.
Ürünlerinizi kullanan müşterilerden aldığınız geri dönüşler nasıl?
Türkiye’de işini iyi yapan elle tutulur firmalarla çalışıyoruz ve ürünlerimiz bu firmalar tarafından tercih ediliyor. Bu firmalarla çalışabilmemizdeki en büyük etken ürettiğimiz ürünlerin kalitesi. Ürünlerimizin kaliteli olmasından dolayı da müşterilerimizden ürünlerimiz ile ilgili çok iyi tepkiler alıyoruz. Pazarlama ağımızın çok geniş olması ve müşterilerimizin isteklerine anında ve eksiksiz cevap verebilmemiz de tercih edilmemizde çok büyük rol oynuyor. Türkiye’de Gaziantep, İzmir’de şubelerimizin olması bu bölgelerde de bizi öne çıkarıyor. Bu bölgelerde şubelerimizin olması hizmete geri dönüş açısından bizim için çok önemli. Çok hızlı tepki alabiliyoruz ve bu bölgelerdeki firmalara daha hızlı ürün ulaştırabiliyoruz. İlk etapta Ankara daha sonra da Antalya’ya şube açmayı planlıyoruz.
Ürünlerinizin tanıtımı için hangi mecraları kullanıyor sunuz ?
Dergilerin yanı sıra sosyal medyada çok hızlı büyüyoruz. Reklam giderlerimiz çok yüksek. Özellikle Etanj ve Linear grubunda son kullanıcıya ve endüstriye hitap eden ürünlerle ilgili sürekli reklam veriyoruz. Trendyol, N11, Hepsiburada gibi pazar yerlerinde ürünlerimizin satışını yapmakla beraber kendi internet sitemiz üzerinden de ürün satışı yapıyoruz. İzmir ve Gaziantep’de şubelerimizin olması ve pazarda da iyi dostluklar kurmamızdan dolayı da sektörümüzdeki birçok firmanın bayiliğini yapıyoruz.
Zaman içinde gelen istekler üzerine bayiliğini yaptığımız firmaların ürünlerinin satışını da internet sitesi üzerinden yapıyoruz. Fabrikamızı sadece kendi ürettiğimiz ürünler için kullanıyoruz ancak şubelerimizde üretici birçok firmanın ürünlerinin satışını gerçekleştiriyoruz.
Yeni ürünler geliştiriyor musunuz ?
Şu an özellikle Wall Washer ve Linear Grubu ile ilgili bir atılım yaptık. Bu ürünler için kendi kalıplarımızı ve kendi kasalarımızı yaptık. Ayrıca panel grubu ve etanj grubunda TSE başvurumuz başladı. Bu yıl içinde TSE’yi almayı hedefliyoruz. Firma olarak proje odaklı ürünler üretmeye başladık. İhracat oranlarımızı artırma isteğimizin bu ürünleri üretmek istememizdeki etkisi yüksek. Daha önceleri Türkiye’deki ekonomik durumdan ötürü daha spot ve ucuz ürünler satıyorduk. Gelmiş olduğumuz noktada ihracat ve zamanla oluşan kaliteli müşteri portföyümüz bizim daha kaliteli ürünler üretmemize vesile oldu. Ortadoğu’nun Avrupa’nın taleplerine uygun üretim yapmaya ve ürünlerimizi belgelendirmeye başladık ve birçok ürünle ilgili gerekli belgeleri aldık.
Sektörü yakından bilen birisi olarak Sektörün sorunları ile ilgili neler söylemek istersiniz?
Sektörün en büyük sorunu haksız rekabet. Maalesef kalitesiz ürünü kaliteli ürünmüş gibi satan firmalar ve bu konuda usulsüzlüğe başvuranlar var. Bu durum da sektörümüze ciddi anlamda zarar veriyor ve sektör olarak bu olumsuzlukları aşamadığımız sürece istihdam ve gelişim konusunda ilerleme sağlayamayız. Bunun haricinde imalat yaptığımız için bu sektör bizim için keyifli. İmal ettiğiniz ürünü görünce mutlu oluyorsunuz. Geri dönüşlerin iyi olması da mutlu ediyor.
İçinde bulunduğumuz tesisten bahseder misiniz?
Uzun zamandan beri mülkiyeti bize ait bir üretim tesisimizin olmasını istiyorduk. Daha verimli üretim yapmak ve günümüz ekonomisindeki yüksek kiralardan kurtulabilmek için 2020 yılında böyle bir girişimde bulunduk ve 2022 yılında kendi üretim tesisimizde üretim yapmaya başladık. Burada üretim alanlarını Linear Grubu, Sensörlü Grubu, Panel Grubu ve Wall Waşher Grubu gibi üretim alanlarına ayırdık. Tesisinin farklı bölümlerinde kendine has üretimler yapılıyor. Yaklaşık 2200 metrekarelik üretim alanına sahibiz.
2023 hedeflerinize ulaştınız mı, 2024’ten beklentileriniz neler?
2023 yılında hedeflerimize ulaştık. En büyük hedeflerimizden birisi kendi üretim alanımıza sahip olmaktı onu başardık. 2023’ünAralık ayında İzmir bölgesine önemli bir yatırım yaptık ve yapmaya da devam ediyoruz. 2024 yılından ekonomik açıdan herkesin ümitsiz olduğunu gözlemliyoruz ancak biz 2024 yılında da belirlediğimiz hedeflere ulaşacağımıza inanıyoruz. Biz hem kişisel olarak hemde firma olarak krizlerde büyüdük. Kriz bazen avantaj olabilir. Herkesin risk almaktan korktuğu bir anda biz yatırımlarımıza devam ediyoruz. 2024’ün bizim açımızdan iyi geçeceğine inanıyorum.