Elektrik Dünyası Dergisi
E Bülten Aboneliği
E-Posta
Ad / Soyad
Ana Sayfa » Röportaj
RöportajFırat Kendal AKSOY:  ‘2019 Yılında İhracat Yaptığımız Ülke Sayısını 35’e Çıkartmayı Hedefliyoruz’
Kategori : Röportaj
Ekleyen : Administrator
Tarih : 2018-10-30 15:29:31


Geri Dön
Fırat Kendal AKSOY: ‘2019 Yılında İhracat Yaptığımız Ülke Sayısını 35’e Çıkartmayı Hedefliyoruz’

21 yıl önce kurduğu Kendal Elektrik’i bir dünya markası haline getirmeyi başaran şirketin kurucusu ve CEO’su Fırat Kendal AKSOY ile Silivri Selimpaşa’da bulunan modern üretim tesislerinde, üretim tesislerini, ürettikleri ürünleri, Ar-Ge faaliyetlerini ve sektörü konuştuk.

 

Firmanız ticari faaliyetlerine ne zaman ve nasıl başladı? Faaliyet konunuzla ilgili neler söylemek istersiniz?

 

Sektörümüzde başarılarla dolu 21 yılı geride bıraktık. 1997 yılında ithal ettiğimiz ürünleri toptan satmakla çıktığımız bu yolculukta müşteri memnuniyetini hep ön planda tuttuk. Bugün Silivri’deki modern ve entegre 22.000 metrekare fabrikamızda yaklaşık 150 çalışanımızla üretime devam etmekteyiz. Enerji tasarrufu, verimlilik, kalite,  rekabetçi fiyat, kullanım ömrü ve dayanıklılık hususlarında müşterilerimize en uygun çözümleri sunmak için çalışıyoruz.

 

Ürün yelpazenizde ne tür ürünler var ve piyasadaki benzerlerinden farklı yanları nedir?

 

Aydınlatma  konusunda ürün yelpazemiz oldukça geniş. Ürün yelpazemizde tasarruflu ve LED Ampuller, SMD ve cob spotlar, LED’li kristal spotlar, LED’li resim ve duvar aplikleri, dekoratif sarkıt armatürler, wallwasher, cob downlightlar, SMD LED’li paneller, LED’li etanjlar, LED’li T5 armatürler, LED’li ray spotlar, LED’li projektörler, LED’li sokak armatürleri, LED şeritler, LED trafolar, LED’li Işıldak ve el fenerleri, LED’li masa lambaları ve gece lambaları, bahçe armatürleri bulunuyor. Ürün yelpazemize sürekli yeni ürün gamları ve modelleri katarak yenilikçi bir çizgi yaratmaya çalışıyoruz. Kalıp ve yeni model yatırımlarımıza ciddi bir bütçe ayırdık. Bu yıl Ar-Ge departmanımıza yeni arkadaşların katılımıyla daha da güçlendik. 2019 yılında Ar-Ge bütçemizi daha da arttıracağız. Hem rekabetçi, hem kaliteli hem de bu işin emekçileri olan elektrik ustası dostlarımıza montaj kolaylığı sağlayacak ürünleri tasarlamak ve müşterilerimizin beğenisine sunmak için yoğun bir şekilde çalışıyoruz. Kendal Elektrik, standart üretimin yanında talebe özel ürünler de üreterek pazarda büyük bir fark yaratıyor. Firmamız müşterilerinden gelen özel projelere uygun özel ürün üretim isteklerine de çok rahatlıkla cevap verilebilmektedir. Grup bünyesindeki pazarlama satış personellerimiz  ile de müşterilerimizin tüm ihtiyaçlarını uçtan uca karşılayan bir tedarik platformu görevi üstlenmekteyiz.

 

Yeni üretim tesisiniz, makine parkurunuz ve çalışanlarınızla ilgili neler söylemek istersiniz?

 

Üretim çalışmalarımızı İstanbul Silivri Selimpaşa Organize Sanayi Bölgesi’ndeki fabrikamızda dünya standartlarını gözeterek gerçekleştiriyoruz. 22.000 metrekare kapalı alanda 150’ye yakın deneyimli çalışanı ile yurt içi ve yurt dışı müşterilerine  hizmet ederek, geleceğe dönük yaptığı yatırımlarıyla dünya çapında bir marka olmayı hedefliyoruz.

Kendal Elektrik A.Ş. çatısı altında ülkemize aydınlatma sektörüne yönelik yeni ürünler kazandırmayı planlıyoruz. Geniş üretim yelpazemizi geçen ay LED ampul üretimine başlayarak daha da genişlettik. LED ampul ürettim hatlarımız ilk prosesten son kolileme prosesine  kadar tamamı otomatik makinalardan oluşuyor. Şu anda aylık 1.5 milyon LED ampul üretim kapasitesine sahibiz. Önümüzdeki yıl mart ayına kadar yeni kurulacak hatlarımızla beraber bunu 3 milyon adete çıkarmayı istiyoruz. Ayrıca saatte 150.000 parça dizgi yapan son teknolojiyle gelişmiş yeni dizgi hattımızı da geçen ay bünyemize kattık. Bunun dışında LED projektör, LED panel, LED sokak armatürü ve LED spotlarını ürettiğimiz 9 hat montaj hattımız mevcut. Her bir montaj hattımıza ayrı ayrı yaşlandırma makinaları; lazer baskı makinaları, LVD ve EMC test cihazları ve otomatik vidalama makinalarıyla donatıyoruz. Projektör ve sokak armatürü montaj hattımıza ayrıca otomatik silikonlama makinaları aldık. Bunların yanında hali hazırda hemen hemen bütün testleri yapabildiğimiz bir laboratuvar kurduk. Kalite kontrol ekibimizi daha da genişleterek kendi içlerinde ayrı iki kalite kontrol bölümü oluşturduk. Bu sayede amacımız daha verimli ve kaliteli bir üretim yapmak. Yatırımlarımıza her gün üzerine koya koya devam ediyoruz. Hedefimiz yerli ve milli ürünlerimizin çeşit ve kalitesini daha da arttırarak, dışa bağımlılığı azaltmak, Ar-Ge çalışmalarımız devam ediyor. Ülkemizin vermiş olduğu ekonomik savaşa, yerli üretim yaparak destek vermenin gururu ile  yeni başarılara imza atmak istiyoruz."

 

Firmanız Ar-Ge ve Ür-Ge çalışmalarına bütçe ayırıyor mu? Ar-Ge çalışmalarınız ne durumda?

 

Kendal Elektrik her yıl Ar-Ge'ye ayırdığı bütçeyi arttırarak, sürdürülebilir bir gelişimin peşinden koşarken, sektördeki öncülüğünü devam ettirebilmek için araştırma ve geliştirme proseslerini sürekli olarak yürütür. Bu yıl Ar-Ge departmanımıza yeni arkadaşların katılımıyla daha da güçlendik. 2019 yılında Ar-Ge bütçemizi daha da artıracağız. 2019 yılında Ar-Ge merkezi kurmak gibi bir projemiz var. Hem rekabetçi, hem kaliteli hem de bu işin emekçileri olan elektrik ustası dostlarımıza montaj kolaylığı sağlayacak ürünleri tasarlamak ve müşterilerimizin beğenisine sunmak için yoğun bir şekilde çalışıyoruz

Tamamı mühendislerinden oluşan Ar-Ge ekibimiz, müşterilerimizin istekleri doğrultusunda her türlü aydınlatma ürününün mekanik, optik ve elektronik tasarımını yapmaktadır. Kazan-kazan ilkesi gereği, güvenilir ve hesaplı tasarımlar yaparak, müşterilerimizin tasarım faaliyetlerine zaman ve para ayırmasına gerek kalmadan, tamamen satış faaliyetlerine odaklanmasını sağlamaya çalışıyoruz.

 

İnovasyonu nasıl tanımlıyorsunuz? Firmanızın bu konudaki çalışmaları ne yönde öğrenebilirmiyiz?

 

İnovasyonun en basit ancak en çok göz ardı edilen özelliği bir sonuçtan ziyade süreç olmasıdır. “Sonuç odaklılık kabusu” sebebiyle, inovasyonu bir uç ürün olarak görmeye meyilliyiz. Çünkü biz “insanlar denizde karşılaştığın fırtınalarla değil, gemiyi limana getirip getiremediğinle ilgilenir felsefesiyle iş yapmaya alışık bir nesiliz. Dolayısıyla “inovasyon” denince akla hemen bir ürün, yeni bir fikir, çığır açacak bir buluş, yüksek Ar-Ge bütçeleri, vb. gelmesi çok doğaldır. Sonucunda bir ürün çıktığı sürece, "nasıl" ve "neden" kısımlarına kafa yormayı pek sevmeyiz... Bu yüzden, inovasyonun şirketlerdeki ilk karşılığı “fikir kutusu” uygulamasıdır. "Çalışanlar binlerce muhteşem fikir üretecek ve bunlardan muazzam inovasyonlar çıkacak" beklentisi hakimdir. Ancak kimse bu fikirlerin nasıl değerlendirileceğini, değerlendirilebilirse de beğenilen fikirlerin nasıl hayata geçirileceğini, fikri veren kişinin projenin içinde nasıl yer alacağını, iş/ürün/hizmet fikrini geliştirmek için hangi yaklaşımların kullanılacağını düşünmez. Haliyle fikir gönderen çalışanlar ya geri bildirim alamaz, ya teşvik edilmez, ya fikirleri başka departmanlarca değerlendirilir ve çalışanın esamesi okunmaz ya da gelen fikirler hiçbir filtreden geçmediği ve yönlendirilmediği için çok geniş bir yelpazede olup kaliteden yoksun olur ve bir şekilde bu uygulama kısa sürede sonlanır.

Bu alanda odaklanılması gereken ikinci konu ise “Strateji"dir. Strateji, genellikle “Hedef”le karıştırılan bir kavram. Bu sebeple, firmalarla görüştüğünüzde “Strateji”lerinin “2020 sonuna kadar pazar payını %10 artırmak ve en az 5 milyon TL’lik Ar-Ge yatırımı yapmak” gibi ifadelerden oluştuğunu görebilirsiniz. Bu tip ifadeler, şirketin kısa – orta ve uzun vadeli hedeflerini şirketin bütünü için daha somut hale getirme konusunda faydalıdır. Ancak, strateji hedeften çok “doğrultu” bildirmelidir. Özellikle de inovasyon için. CEO’nun desteklemediği ve strateji anlamında yönlendirmediği inovasyon çalışmaları ölü doğmaya mahkum gibidir. Odaklanılması gereken alanlar bir inovasyon stratejisi çalışmasıyla tespit edilip, tüm çalışanlara mümkün olan en net ve sade şekilde aktarılmalıdır.

Sistem ve strateji ile birlikte, çalışanlardan belirli alanlara odaklı fikir toplama, fikirleri hayata geçirme, inisiyatif kullandırma ve çalışanları teşvik etme gibi konuların hem sürdürülebilir olduğunu hem de başarı oranlarının ve çalışan motivasyonunun yükseldiğini göreceksiniz.

 

Yeni fabrikanızda ürettiğiniz ürünleri ihraç ediyormusunuz? Ediyorsanız hangi ülkelere ediyorsunuz?

 

Şu anda 3 kıtada 25 ülkeye K2 markamızla ve bazı ülkelerde OEM olarak müşterilerimizin markasıyla ihracat yapmaktayız. İhracatı çok önemsiyoruz. 2018 yılında yurt dışında birçok ülkede fuarlara katılarak hem oradaki distribütörlerimize destek verdik hem de ürünlerimizi tanıtma fırsatı bulduk. Hedefimiz 2019 yılında 35 ülkeye ulaşmak. Bunun için ihracat ekibimiz yoğun bir şekilde çalışıyor. Buna ulaşacaklarından kuşkum yok.

 

Toplam Üretiminizin ne kadarını ihraç ediyorsunuz?

 

2018 yılının ilk 10 ayındaki bu oran yaklaşık %20dir. 2019 yılında gerçekleştireceğimiz ihracatın, ciromuz içindeki payını yüzde 40’lara yükseltmeyi hedefliyoruz.

 

Firmanızın kısa ve uzun vadedeki hedefleriyle ilgili neler söylemek istersiniz?

 

Kendal Elektrik A.Ş. çatısı altında ülkemize aydınlatma sektörüne yönelik yeni ürünler kazandırmayı planlıyoruz. Markalaşmaya çok önem veriyoruz bunun için hedef kitlemizi ayırarak doğru noktalara ağırlık vermeyi planlıyoruz. Tüm ürün gruplarımız için TSE ve ENEK kalite belgelerini tamamlamak üzereyiz. GLOBAL markamız daha çok toplu konutlara yönelik olacak, diğer bir markamız K2 ise oteller, alış veriş merkezleri ve rezidanslara hizmet vermiş olacak. Böylelikle sektöre farklı markalar kazandırarak yolumuza güçlü adımlarla devam edeceğiz. Bu anlamda Ar-Ge çalışmalarımız hızla devam ediyor. Hedefimizde aydınlatma sektöründeki yerimizi koruyup yeni markalar oluşturarak sektörde fark yaratmak ve insanlara daha aydınlık günler verebilmek için gelişen teknolojiyi yakından takip ederek sektörümüze yeni ürünler kazandırmak var.

 

Firmanızın kalite politikası ile ilgili neler söylemek istersiniz?

 

Su anda zaten ISO ve CE belgelerimizi aldık. Arkadaşlarımız TSE ve ENEK kalite belgeleri üzerinde yoğun bir şekilde çalışıyorlar. Onların bize dayattığı kalite kontrol proseslerini harfiyen yerine getiriyoruz ve bunu bir şirket kültürü olarak benimsiyoruz. Çok yakın zamanda inşallah belgelerimizi tamamlamış olacağız.

Kendal Elektrik verdiği sözü tutmayı, yüksek standartta hizmet vermeyi, çalışanlarını tatmin ederek bireysel gelişmelerini sağlamayı, müşterilerinin memnuniyeti ve güveni ile birleştirerek daha iyiye doğru yürümenin ve sürekli iyileşmenin gururunu taşımaktadır. Bu haklı gururdan güç alarak aşağıdaki ilkeleri kalite politikası olarak benimsemiştir:

Kendal Elektrik olarak, hizmet kalitemiz, stratejimiz, operasyondaki ve operasyon sonrasındaki başarımız ile müşteri memnuniyetini beklenenin üzerinde sağlamak, Faaliyetlerimizi yürütürken Sağlık Bakanlığı ve WHO’nun yasa ve mevzuatlarına uygun olarak hareket etmek, sürekli eğitim, kaliteli hizmet ve ekip ruhunu birleştirerek daima gelişmek için teknolojik altyapıyı etkin ve verimli kullanmak, çevreyi korumak ve topluma karşı sorumluluğumuzun bilincinde olmak, müşterilerimizin ve çalışan personelimizin memnuniyetini ön planda tutmak, ürünlerimizle ilgili yasal ve teknik mevzuat şartlarına uygunluğu sağlamak, müşteri odaklı bir firma olmak, bulunduğumuz sektörde en iyi hizmeti veren kuruluş olmak, yenilikleri dünya ile eş zamanlı olarak müşterilerimize sunmak, çalışanlarımızın sürekli gelişmesini sağlamak, çalışanlarımıza sağlıklı ve güvenli bir iş ortamı sağlamak kaynakları en verimli şekilde kullanmak firmamızda oluşabilecek kaza ve olayların önüne geçmek, atıklarımızı yasalara ve standartlara uygun şekilde imha etmek, çevre kirliliğine karşı duyarlı bir firma olmak, kalite yönetim sistemi şartlarını yerine getirme ve sürekli iyileştirme faaliyetlerinde bulunmak, şirketimizin kalite politikası olarak belirlenmiştir.

 

Sektörünüzü yakından bilen biri olarak bize sektörünüzün gelişimi ile ilgili neler söylemek istersiniz? Sektörümüzle ilgili ülkemizin Dünya pazarındaki yeri neresi öğrenebilir miyiz?

 

Türkiye’nin ihracat rakamlarına baktığımızda tekstil, otomotiv, beyaz eşya ve müteahhitlik hizmetlerinde dünyada önemli bir konumda olduğumuzu görüyoruz. Ancak elektrik ve aydınlatma konusunda hala o çıtaya maalesef ulaşabilmiş değiliz. Bunun için sektörümüze bağlı yan sanayimizin daha fazla gelişmesine ihtiyacımız var. Kalıp ustalığı ve işçiliği konusunda gayet iyi durumdayız ancak bu yetmez. LED’i artık burada üretmeliyiz. LED sürücü konusunda  bir iki üreticimiz var ama yeterli değil bu sayının artması gerektiğine inanıyorum.. Hem elektronik dizayn ve tasarım konusunda hem de model dizaynı ve tasarımında daha çok çalışmamız lazım. Artık Çin ile  aramızda işçilik maliyetleri konusunda bir farkımız kalmadı. Böyle bir bahanemizde yok artık.. Dünyada hortlayan ekonomi savaşlarını kendi ülkemiz adına fırsata çevirmeliyiz. Her ne kadar Türkiye olarak biz de zor bir süreçten geçiyor olsak da bunu çok kısa zamanda atlatacak potansiyele sahibiz. Gözümüzü karartmadan önümüze bakmalı ve yatırımlara devam etmeliyiz. Ülkemizin jeopolitik konumu çok iyi. Önümüzdeki yıllarda Türkiye adına dünya pastasından daha fazla pay alabileceğimiz fırsatların çıkacağını düşünüyorum. Üretim verimliliğimizi daha fazla arttırabilirsek, AR-GE ye daha fazla yatırım yaparsak, yan sanayimizi hızla geliştirebilirsek sektörümüzün de dünyada önemli tedarikçilerden biri olacağına inanıyorum. Devletimizin de bu konuda çok akılcı politikalarla üretimi ve yan sanayiyi desteklemesini, elini taşının altına sokan sanayicimizin onunu açmasını bekliyorum. Bu sefer bu treni kaçırmayalım.

 

Son olarak kendi sektörünüzle ilgili yaşadığınız sorunlar neler ve bu sorunların çözümü noktasında önerileriniz nedir öğrenebilir miyiz?

 

Bizler sektörün oyuncuları isek sektörün iyi tarafları da kötü tarafları da bizden kaynaklıdır. Hepimiz üretimimizi, ticaretimizi iyi ve doğru bir şekilde yapmaya özen gösterir isek yani başka bir tabirle kendi kapımızın önünü temiz tutarsak sorunlarımız da o derece azalır. Yukarda da bahsettiğim gibi yan sanayimizi kuvvetlendirmemiz lazım. Buna mecburuz. Ben rekabet ortamının faydasına inananlardanım. Rekabetin firmaların gelişmesine kendilerini sürekli yenilemelerine sebep olduğunu düşünüyorum. 10.000 mil uzaktan gelen Çinliden kendi sahamda gol yiyorsam Avrupa’da, Amerika’da, Afrika’da veya dünyanın herhangi bir ülkesinde nasıl rekabet edebilirim. Tek isteğim adil bir rekabet ortamının oluşması haksız rekabetin olmaması. Bu zemini hazırlaması gereken de devlet makamlarımızdır. Onlar da zaten son yıllarda saha ve gümrük denetimleriyle bu zemini oluşturmaya çalışıyorlar. Gerisi artık hepimize kalıyor.

 

Kendal Elektrik Kurucu CEO'su

Kendal AKSOY