Eser Zeybel: ‘Kullanıcı Dostu Pano Klimaları Üretimi İle Sektörün Tercih Edilen Markası Olmayı Başardık’
5.11.2024
1998 yılında Halil Sevük tarafından ev tipi klima satış ve servis işleri için kurulan 2003 yılından sonra tamamen pano tipi klimalarının üretimini yapmaya başlayan ve sektöründe hem ülkemizde hem de dünyada marka olmayı başaran Uludağ Klima’nın İşletme Müdürü Eser Zeybel ile üretimlerini, ürettikleri pano klimalarının özelliklerini ve sektörü konuştuk.
Kısaca Uludağ Klima’nın kuruluş sürecinden bahseder misiniz?
Uludağ Klima 1998 yılında Halil Sevük tarafından kuruldu. Ben bu ekibe sonradan dahil oldum. Başlangıçta ev tipi klima satış ve servis üzerine standart bir iklimlendirme firması olarak kurulduk. Daha sonra 2000’li yıllarda üretimle alakalı yeni fikirlerimiz oldu. 2003 yılında da şu anda ürettiğimiz pano klimalarının üretim fikri gelişti. 2003 yılından sonra ev tipi klimaların operasyonu tamamen sonlandırıldı ve pano klimalarının üretimi hareketlendirildi. O yıllarda pano içinde kullanılan klimalar Türkiye’de pek yaygın değildi. Sadece uluslararası firmalar pano klimaları kullanırdı ve sadece yabancı markalara ait pano klimaları bulunurdu, fakat onların da Türkiye’ye gelmesi çok zordu. Kısacası ülkemizde İhtisas sahibi marka yoktu. Biz firma olarak ülkemizdeki bu eksiği gördük ve bu ürünün Türkiye’deki ilk üreticisi olmayı başardık.
Ürünlerinizin benzerlerinden farklı yanları neler?
Farklı firmalardan esinlenerek ve ürünlerimize farklılıklar katarak üretim yapmaya başladık. Ürünümüzün bakımının ve temizliğinin sağlanabilmesi adına ürünümüzü açılabilir kapaklı yaptık. Dünyadaki emsallerinden farklı olarak bizim bu şekilde üretim yapmamız dikkat çekti. Ürünlerimiz kullanım ve ulaşılabilirlik açısından da benzerlerinden çok farklıydı. Müşterimize hiçbir zaman stok problemi yaşatmadık müşterilerimiz her istediğinde ürünlere kolaylıkla ve zamanında ulaşabildi. Ürünlerimizi stoklu ürettik. Piyasada tanına bilmek ve var olabilmek adına o yıllarda ürünlerimizi kullanıcıya deneme imkanı sunduk ve ücretlendirmesini daha sonra yaptık. Bir süre sonra ihtisasımız tamamen pano kliması oldu. Bu yaklaşımımız birçok firma tarafından teveccüh gördü. Ürünlerimizin kolay bakıma sahip olması, hızlı temini ve fiyatlandırması birçok firmada farkındalık oluşturdu ve sektörümüzün bilinen tanınan pano kliması üreticisi olmayı başardık. Avrupa’daki rakiplerimizin üretim teknolojisini takip edip üretim yapmaya gayret gösterdik ve birçok konuda da onların önüne geçmeyi başardık.
Gördüğüm kadarı ile Ar-Ge’yi önemseyen ve bu konuda ciddi yatırımlar yapan bir firmasınız. Buradan hareketle bize Ar-Ge politikanızdan bahseder misiniz?
Ar-Ge adına ilk faaliyetimiz ürünlerimizi açılabilir kapaklı yapmamız ile oldu. Sonra yıllar içerisinde ürünün elektronik kartını biraz daha işlevsel hale getirmeyi düşündük. Cihazda birçok noktayı uzaktan izlemeyi ve büyük arızalar oluşmadan müşteriye ulaşmayı hedefledik. Kullanıcıya ekrandan hata mesajları verecek ikazlar oluşturduk. Ürünün bu özelliği sayesinde hata mesajlarını ekranda görerek ürünü arızasız kullanmaya devam etti. Yakın zamanda yaptığımız inovasyonla klimanın elektronik kartını akıllı hale getirdik. Bu müşteri için çok avantajlı bir özellik. Telefona kurulan küçük bir aplikasyonla müşterilerimiz sahip olduğu bütün pano klimaları tek bir yerden izleyebilir ve müdahale edebilir hale geldi. Youtube kanalımızda müşterimizin kendi problemini kendisi çözmesi adına bilgilendirme videoları yayınlıyoruz. Müşterilerimiz bu videoları izleyerek üründeki problemi çok kolay çözebiliyor. Uzaktan müdahale edemediğimiz durumlarda sahada teknik destek imkanı da sağlıyoruz. Bu konuda da büyüyen ve büyürken eksilmeyen bir ekibimiz var.
Ürettiğiniz ürünleri ihraç ediyor musunuz?
Evet ediyoruz ancak ihracatımız istediğimiz seviyede değil. İhracat rakamımız %25-%30 civarlarında. Bu bizim direkt ihracat oranımız. Belli başlı bölgelerde distribütörlüklerimiz var. Rusya, İtalya, Ortadoğu’da ürünlerimizi satan çözüm ortaklarımız var. Aslında dolaylı ihracatımız daha ön planda. Ürettiğimiz ürünleri ülke içinde ve ülke dışında makina imalatçılarına veriyoruz. Müşterimiz bizden aldığı klimayı makinesine takıyor ve dolaylı yoldan birçok ülkeye gönderiyor. Beyanname açmadığımız birçok ülkede de ürünlerimiz kullanılıyor. Ülkemizde başta CNC tezgah üreticileri olmak üzere; tekstil terbiye makinesi üreticileri, mermer makinesi üreticileri ve ağaç işleme makinesi üreticileri gibi birçok dalda makine ihracatçısı var. Bu bahsettiğim makine üreticilerinden birçoğu ürünlerinde bizim ürettiğimiz pano klimalarını kullanıyorlar ve dünyanın birçok ülkesine bu makineler ihraç ediliyor buradan hareketle Dolaylı ihracatı da göz önünde bulundurursak ihracat oranımız %50 seviyelerine ulaşmış oluyor.
İçinde bulunduğumuz tesisten bahsedebilir misiniz?
Biz Bursa Organize Sanayi Bölgesi’nde mülkiyeti bize ait olan kendi iş yerimizdeyiz. Burayı 2014 yılında kurduk. Burası 2200 metrekaresi kapalı alan olmak üzere 3500 metrekare toplam alanı olan bir üretim tesisi. Fabrikamızda 70 civarında personel çalışıyor. Üretim kapasitemizin neredeyse %60 - %70 oranını kullanıyoruz. 10 yıldır da aynı fabrikadayız. Daha önceki yıllarda üretim miktarlarımız daha düşükken birçok işi fason olarak dışarıda yaptırırken üretim kapasitemizin artması ve fabrikamızın büyümesiyle birlikte metal operasyonları da kendi bünyemize dahil ettik. Levha olarak aldığımız parçalar bitmiş klima olarak bu fabrikadan çıkıyor.
2024 yılı sizin açınızdan nasıl geçiyor, 2025 yılı hedefleriniz ve beklentileriniz neler?
2024 yılı firmamız açısından bizim beklentimizden çok daha iyi geçti. Hem ihracat hem de iç pazar olarak satış rakamlarımız öngörümüzün çok üzerindeydi. 2025’ten beklentimiz de düşük değil. Bizim referansımız maliyetin azaltılması değil daha iyi ürün üretebilmektedir. Sürekli olarak kendimizi geliştiriyoruz. Rakiplerimizi yakından takip ediyoruz. Firma olarak İthal cihazlara da servis imkanı sunduğumuz için rakibimizin ürünlerini yakından inceleme fırsatı buluyoruz. Bu durumun bizim Ar-Ge faaliyetlerine ciddi anlamda katkısı oluyor.
İthal cihazlarla sizin ürünleriniz arasındaki farklar nedir?
Ben bu ürünleri incelediğimde rakiplerimizden hiçbir farkımız olmadığını hatta artılarımız olduğunu görüyorum. Kullanım açısından bizim ürünlerimizin daha kullanışlı olduğunu söyleyebilirim. Ürünlerimiz kullanıcı dostu ve montajı kolay. Bizim ürünlerimizdeki özellikler standart ürünlerde bulunabilecek özellikler değil. Özellikle haberleşme imkanları açısından değerlendirirsek maliyetsiz, kolay haberleşme imkanı sunuyoruz. Bu kadar kolay haberleşme opsiyonu sunulan başka bir ürün görmedim. Bizim ürünümüzün üretimdeki önemi şu: Ürünümüz elektrik panosunu soğutuyor, bu panonun içerisinde kontrol sistemleri var. Kontrol sistemleri soğutulmazsa çalışmaz. Firmanın üretimi durur. Ürün pano üzerine durduğu müddetçe ne kadar az sorun çıkarırsa müşteriye o kadar avantaj sağlar. Bizim cihazımız hem 3 koruma düzeyine sahip hem de haberleşme opsiyonları ile arızalanmadan kullanıcısına bilgilendirme yaparak ciddi derecede kullanıcının işini kolaylaştırıyor.